November 7, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/12/313434448_1312919052851035_9065503587085224183_n-1200x640.jpg

Apabila pesakit menghidap penyakit buah pinggang kronik, hidup mereka akan berubah. Rutin baru kehidupan mereka akan dipenuhi dengan rawatan dialisis, ujian darah, temujanji hospital dan banyak lagi. Mereka akan rasa terbeban dan mungkin akan mengalami kemurungan dengan perubahan mendadak ini. Sesungguhnya, meneruskan kehidupan dengan penyakit yang serius ini adalah satu cabaran yang meletihkan dan menyedihkan....

October 22, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/12/273971786_1131809160962026_4849338678641955175_n.jpg

Soalan pesakit dialisis kepada saya. Dia tanya 3 soalan terus : – Kenapa pesakit dialisis perlu makan ubat telur cicak? (Bentuk ubat ni macam telur cicak) – Ubat telur cicak (Calcitriol/Rocatriol) tu vitamin D kan? – Orang Malaysia bukan dah cukup Vitamin D ke sebab selalu berjemur bawah matahari? Saya jawab: Puan, SAYA pun tak...

October 19, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/12/311235694_10216538762021631_3620397896140244707_n.jpg

Tadi tengok story Dr. Rafidah Abdullah berkenaan makan ubat kalsium karbonat bukan sahaja bersama nasi, malah makananan lain. Kenapa ya? Fosforus merupakan sejenis mineral yang didapati di dalam badan kita dan sesetengah makanan. Buah pinggang yang sihat boleh menyingkirkan kandungan fosforus yang berlebihan. Tetapi apabila buah pinggang gagal berfungsi, kandungan fosforus akan mula meningkat. Hiperfosforustemia...

September 30, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/12/cyts-744x640.jpg

Penyakit Buah Pinggang Polisistik disahkan apabila wujud banyak “cyst” di kedua-dua buah pinggang yang dikesan melalui ujian ultrasound. ”Cyst’ adalah kantung yang mengandungi cecair. Penyakit ini sebenarnya tak ada cara untuk elak sebab ianya adalah penyakit keturunan dan “cyst” akan wujud semakin banyak. “Cyst” juga boleh wujud dalam hati. Amat sukar untuk hentikan “cyst” ini...

September 23, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/Screenshot-658-1071x640.png

Tahukah anda bahawa penyakit #LupusNefritis adalah akibat penyakit autoimun Systemic Lupus Erythmatosus (SLE)? Ya, penyakit ni adalah sebab keradangan yang terjadi pada buah pinggang di mana sistem autoimun akan menyerang buah pinggang sekaligus melumpuhkannya. Gejala-gejala awal penyakit adalah seperti tak berapa jelas, tapi di antara tanda awalnya adalah kebengkakkan pada kaki atau mata dan kebocoran...

September 17, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/Screenshot-657-1070x640.png

Mesti anda tertanya-tanya bagaimana nak hidup dengan #SatuBuahPinggang? Boleh ke? Jawapannya – BOLEH – dan sebenarnya, dengan satu buah pinggang tu mampu untuk menapis sisa-sisa dan cecair tambahan dari darah anda. Itu sebabnya penderma buah pinggang masih boleh hidup normal selepas menderma salah satu buah pinggang mereka kepada ahli keluarga. Tapi, adalah amat penting untuk...

September 17, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/41-788x640.jpg

Obses pakai lipstick. Waahh…guna lipstick merah , bukan aje merahkan bibir tapi air kencing pun boleh tukar merah. Wanita 28 tahun yang resah kencing jadi kemerahan bila guna lipstick merah. Dia guna lipstick 25 kali setiap hari! Bila wanita ni berhenti guna lipstick, warna kencing jadi normal. Bila guna lipstick balik, aikkkkk….kencing jadi merah semula....

September 9, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/31-1000x640.jpg

Apabila kita mendengar perkataan ‘kanser’ disebut, kita akan berasa risau jika ia berlaku kepada diri sendiri atau pada orang tersayang. Kanser buah pinggang adalah kanser yang boleh dirawat jika ia dikesan pada peringkat awal dan belum merebak. Rawatannya termasuk pembedahan, kemoterapi dan radioterapi. Kebiasaanya, kanser buah-pinggang tiada tanda awal. Kami amat menggalakkan anda untuk menjalani...

September 2, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/Screenshot-656-945x640.png

Hah! Tahu tak kalau terlebih banyak garam, boleh menyebabkan masalah kesihatan serius seperti penyakit buah pinggang, darah tinggi dan jantung?? Jadi, macam mana nak kurangkan garam tapi dalam masa yang sama nak kekalkan kesedapan sesuatu makanan tu? Jom kita tengok video ni, kita ada 4 cara untuk menyeimbangkan makanan anda! #MyBuahPinggang #CaknaPenyakitBuahPinggang #CaknaMembawaSejahtera