September 23, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/Screenshot-658-1071x640.png

Tahukah anda bahawa penyakit #LupusNefritis adalah akibat penyakit autoimun Systemic Lupus Erythmatosus (SLE)? Ya, penyakit ni adalah sebab keradangan yang terjadi pada buah pinggang di mana sistem autoimun akan menyerang buah pinggang sekaligus melumpuhkannya. Gejala-gejala awal penyakit adalah seperti tak berapa jelas, tapi di antara tanda awalnya adalah kebengkakkan pada kaki atau mata dan kebocoran...

September 17, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/Screenshot-657-1070x640.png

Mesti anda tertanya-tanya bagaimana nak hidup dengan #SatuBuahPinggang? Boleh ke? Jawapannya – BOLEH – dan sebenarnya, dengan satu buah pinggang tu mampu untuk menapis sisa-sisa dan cecair tambahan dari darah anda. Itu sebabnya penderma buah pinggang masih boleh hidup normal selepas menderma salah satu buah pinggang mereka kepada ahli keluarga. Tapi, adalah amat penting untuk...

September 17, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/41-788x640.jpg

Obses pakai lipstick. Waahh…guna lipstick merah , bukan aje merahkan bibir tapi air kencing pun boleh tukar merah. Wanita 28 tahun yang resah kencing jadi kemerahan bila guna lipstick merah. Dia guna lipstick 25 kali setiap hari! Bila wanita ni berhenti guna lipstick, warna kencing jadi normal. Bila guna lipstick balik, aikkkkk….kencing jadi merah semula....

September 9, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/31-1000x640.jpg

Apabila kita mendengar perkataan ‘kanser’ disebut, kita akan berasa risau jika ia berlaku kepada diri sendiri atau pada orang tersayang. Kanser buah pinggang adalah kanser yang boleh dirawat jika ia dikesan pada peringkat awal dan belum merebak. Rawatannya termasuk pembedahan, kemoterapi dan radioterapi. Kebiasaanya, kanser buah-pinggang tiada tanda awal. Kami amat menggalakkan anda untuk menjalani...

September 2, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/Screenshot-656-945x640.png

Hah! Tahu tak kalau terlebih banyak garam, boleh menyebabkan masalah kesihatan serius seperti penyakit buah pinggang, darah tinggi dan jantung?? Jadi, macam mana nak kurangkan garam tapi dalam masa yang sama nak kekalkan kesedapan sesuatu makanan tu? Jom kita tengok video ni, kita ada 4 cara untuk menyeimbangkan makanan anda! #MyBuahPinggang #CaknaPenyakitBuahPinggang #CaknaMembawaSejahtera

August 26, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/21-960x640.jpg

Sememangnya penyakit #Diabetes ni sering dikaitkan dengan pengambilan gula secara berlebihan. Penyakit diabetes berlaku apabila badan anda tidak dapat menggunakan gula dengan baik dan betul. Punca ini berlaku boleh disebabkan faktor genetik dan juga faktor persekitaran. 1 dalam 5 rakyat dewasa di Malaysia menghidapi penyakit diabetes! Diabetes bukan sahaja merosakkan salur darah halus dan penapis...

August 25, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/11.jpg

Ini Mr Chee See Soon, seorang individu yang lakukan rawatan Peritoneal Dialisis (PD) sejak tahun 2009(13 tahun) di bawah jagaan Hospital Kuala Lumpur. Beliau seorang pelakon teater dan pengurus creative solution. Masih aktif dan berfikir positif walaupun perlu lakukan rawatan PD 4 kali setiap hari (ambil masa lebih kurang 20-30 minit setiap rawatan). Baru-baru ini...

August 19, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/1-1000x640.jpg

Sakit Jantung dengan Buah Pinggang, macam tiada kaitan kan? SALAH! Kalau anda seorang pesakit buah pinggang yang kronik, anda berisiko tinggi untuk mendapatkan penyakit jantung. Peluang anda menghidap penyakit jantung adalah sebanyak 20 kali ganda orang normal. Jadi, macam mana kalau anda nak elakkan daripada tergolong dalam statistik ini? Jom tekan pada gambar-gambar seterusnya! #MyBuahPinggang...

August 14, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/1-cl-1080x640.jpg

Kalau naik feri kena masuk ikut jeti Kalau ramai kawan kena masuk ikut jambatan Jumpa hidung mancung bukan semua pelancong Combi anak tanjung, anak mami dok Jelutong! Mailah sini……PULAU PINANG menanti!!! Orang-orang Utara Jom bersama-sama kami untuk mendapatkan maklumat yang sahih dan tepat mengenai Pendermaan Buah Pinggang semasa hidup (Living KIdney Transplant) dari Pakar Buah...

August 11, 2022
https://mybuahpinggang.com/wp-content/uploads/2022/09/cafe-932x640.jpg

Kenapa pula café hopping boleh merosakkan buah pinggang? Kalau anda nak tahu, setiap kali anda memesan minuman yang manis, anda merisikokan diri anda untuk mendapat penyakit diabetes. Jika anda juga merupakan seorang pesakit diabetes, paras gula tidak terkawal pula boleh merosakkan buah pinggang. Pada amnya, terdapat penyakit diabetes Jenis 1 dan 2. Kedua-dua diabetes ni...